| DŹWIGI (WINDY) SAMOCHODOWE VL
Najdoskonalsze urządzenia dźwigowe do przewożenia pojazdów jakie kiedykolwiek wymyślono *)
Dźwigi samochodowe
- to odmiana hydraulicznych dźwigów towarowo-osobowych, przystosowanych do przewożenia samochodów. Występują w trzech standardowych wersjach, z których każda posiada Certyfikat Badania Projektu WE:- VL40 o udźwigu 4.000 kg i wymiarach kabiny 2,8 x 6,0 m i szer. drzwi 2,6 m
- VL35 o udźwigu 3.500 kg i wymiarach kabiny 2,7 x 5,6 m i szer. drzwi 2,4 m
- oraz
- VL30 o udźwigu 3.000 kg i wymiarach kabiny 2,4 x 5,3 m i szer. drzwi 2,3 m
GMV poleca VL35 i VL40, gdyż właśnie te dźwigi zapewniają transport wszystkim seryjnie produkowanym samochodom osobowym - w tym największym amerykańskim SUV-om.
Windy samochodowe VL
® są wykonane w technice GMV 1:1 Technology – unikatowej w świecie technologii napędu bezpośredniego 1:1, dzięki której podłoga kabiny nie zapada się podczas wjazdu pojazdu, a ponadto szyby dźwigowe charakteryzują się niezwykle małymi wymiarami w stosunku do wielkości kabiny.Obsługują wielopoziomowe parkingi naziemne i podziemne. Często są to jedyne rozwiązania zapewniające miejsca garażowe pod budynkami w centrach miast. Zastosowanie tej windy w niedużym garażu pod budynkiem, zamiast typowego zjazdu, umożliwia zaoszczędzenie od 5 do 9 miejsc parkingowych na jednej kondygnacji. Wyjaśnia to poniższa ilustracja.
(zjazd na niższą kondygnację)
Zysk w postaci dodatkowych miejsc parkingowych oraz przyszłego czynszu z ich wynajmu jest ewidentny.
Koszt jednego dźwigu samochodowego i szybu dla dwupoziomowego parkingu podziemnego (naziemnego) stanowi ok. 30-50 % wartości betonowej pochylni (zjazdu / podjazdu).
Na szczególną uwagę zasługuje SUPER - VL® (S-VL®) o udźwigu od 5.000 do 11.000 kg. Kabina ma następujące wymiary: szer. x głęb. 3,0 x 6,0 m i drzwi o szerokości 2,8 m. Dźwig S-VL® służy do przewozu ciężkich opancerzonych limuzyn i pojazdów specjalnego przeznaczenia.
Wykonanie H dla samochodów z bagażnikami dachowymi
GMV proponuje dźwigi samochodowe w wykonaniu H (VL30 H, VL35 H, VL40 H i S-VL H) z kabiną i drzwiami podwyższonymi do 2,5 m. Dzięki temu, możliwy jest przejazd windą wraz z zamontowanym bagażnikiem dachowym.
Jest to spełnienie postulatów użytkowników, którzy wolą montować tzw. boksy dachowe oraz pakować je w garażach niż przed budynkami, gdzie często brak jest na to miejsca.
OGÓLNE WYMAGANIA DLA DŹWIGÓW SAMOCHODOWYCH GMV
- Kabina dźwigu samochodowego powinna mieć odpowiednie wymiary, aby pomieścić pojazd oraz wystarczającą szerokość, aby po otwarciu drzwi pasażerowie mogli opuścić zaparkowany w kabinie dźwigu pojazd.
- Kabina powinna być wyposażona w 2 panele sterowania znajdujące się na przeciwległych ścianach i tak umieszczone, aby po otwarciu okna w pojeździe przyciski były dostępne z miejsca kierowcy.
- Dźwig samochodowy powinien być wyposażony w sygnalizację świetlną, znajdującą się przed drzwiami szybowymi oraz w kabinie dźwigu, sterującą ruchem wjeżdżających i wyjeżdżających pojazdów.
- W przypadku zaniku napięcia system awaryjny powinien umożliwić samoczynny dojazd dźwigu do przystanku i zapewnić pełne otwarcie drzwi celem swobodnego opuszczenia kabiny przez pojazd.
- Kabinę należy wyposażyć w czytelną informację nakazującą wyłączenie silnika pojazdu przed zadysponowaniem jazdy dźwigiem.
- Odległość pomiędzy zamkniętymi drzwiami przystankowymi dźwigu, a przeciwległą ścianą lub inną przegrodą powinna wynosić co najmniej 8,5 m.
Istotny parametr - nacisk na próg kabiny Fs
Najbardziej niekorzystne obciążenie konstrukcji dźwigu samochodowego zachodzi w momencie wjeżdżania pojazdu do kabiny. Na progu pojawia się siła Fs. Podłoga, rama i prowadnice powinny być na tyle wytrzymałe, by przenieść występujące siły i momenty (Ms).
Dźwigi samochodowe GMV charakteryzują się następującymi wartościami nacisku na próg kabiny Fs:
- VL40 Fs = 2400 kG
- VL35 Fs = 2100 kG
- VL30 Fs = 1800 kG
*) Duża przewaga nad innymi rozwiązaniami technicznymi:
Technika i Funkcjonalność
- napęd bezpośredni wykorzystujący unikatową w świecie technologię GMV 1:1 Technology,
- siłowniki teleskopowe typu EC/TCS produkcji GMV Sweden AB ze 100-procentową synchronizacją mającą wpływ na pracę i trwałość dźwigu (niemożliwą do osiągnięcia przez inne rozwiązania),
- wysoka trwałość i niezawodność z powodu małej liczby części (w tym części obracających się), z których zbudowany jest dźwig,
- niskie koszty eksploatacji i konserwacji,
- prosta i ultralekka konstrukcja w porównaniu z innymi elektrycznymi i hydraulicznymi dźwigami samochodowymi,
- rekordowo małe wymiary szybu dźwigu w stosunku do wymiarów kabiny,
- minimalne podszybie równe 1,0 m,
- wyjątkowo stabilne położenie kabiny w czasie wjeżdżania pojazdów - nieosiągalne w przypadku zawieszenia kabiny na linach (dźwigi samochodowe hydrauliczne 1:2 i elektryczne 4:1 ),
- standardowy zakres udźwigów od 3,0 do 4,0 t i opcjonalny od 5 do 11 t,
- możliwość zwiększenia udźwigu przy niezmiennych wymiarach kabiny,
- drzwi centralne umożliwiające szybki i bezpieczny wjazd pojazdu.
Ekologia
- materiałooszczędna konstrukcja urządzenia, niski całkowity ciężar (nawet o 30-60% niższy w porównaniu z innymi elektrycznymi i hydraulicznymi dźwigami samochodowymi), to niższy poziom energii potrzebny do wytworzenia i przetransportowania urządzenia,
PORÓWNANIE CIĘŻARÓW DŹWIGÓW WYCHODZĄCYCH Z FABRYKI
( Z UWZGLĘDNIENIEM DŹWIGÓW SAMOCHODOWYCH Q = 3000-4000 kg )
Hp = 10 m, 4 przystanki
- mała liczba części, z których zbudowany jest dźwig,
- niskie zapotrzebowanie na części zamienne z powodu wysokiej trwałości i niezawodności,
- lekka i materiałooszczędna konstrukcja szybu dzięki koncentracji sił (F) na dnie,
- brak napędu z magnesami trwałymi, których produkcja jest wyjątkowo energochłonna, a utylizacja trudna i kosztowna,
- niskie zużycie energii (jazda w dół z wykorzystaniem siły ciężkości, bez poboru energii elektrycznej przez silnik),
- produkcja w zakładach GMV Sweden AB (Alvesta / Szwecja) z zachowaniem najwyższego poziomu ochrony środowiska naturalnego.
Bezpieczeństwo
- ponad 60 lat doświadczeń w konstrukcji dźwigów hydraulicznych,
- brak masywnych elementów (napędu i przeciwwagi) powyżej kabiny dźwigu,
- brak lin, na który zawieszona jest kabina,
- maszynownia w oddzielnym pomieszczeniu zapewniająca bezpieczny montaż i konserwację,
- pilot zdalnego przywoływania dźwigu.